A pályázati támogatás segítségével a nagykarácsonyi Szent Miklós Általános Iskolában tanuló alsó és felső tagozatos diákok részvételével zarándoktábort valósítottunk meg (50 fő). A tábor időpontjai: 2022. június 20 – 24.
A tábor elsődleges célja volt a hitéleti nevelés erősítése, a közösségépítés, kulturális és szabadidős programok biztosítása a gyermekek részére. A tábor szervezését és megvalósítását iskolánk pedagógusai, múzeum pedagógusok végezték, a vallási, bibliai ismeretekhez kapcsolódó programelemek szakmaiságát hitoktatónk segítette. A tábort kifejezetten jutalmazási, motiváló céllal hirdettük meg. Azokat a tanulókat jutalmaztuk, akik a tanév során, -önmagukhoz mérten- fejlődtek, mind tanulmányi, mind szociális, mind hitéleti területeken.
Pályázati azonosító: EKCP-KP-1-2022/3-000563
A tanulóink nagyrészt hátrányos helyzetű, szociálisan elmaradott családból származnak, ezért fontosnak tartjuk az olyan élmények, tapasztalások biztosítását, melyekre máskor nincs lehetőségük.
A tábor programjának összeállításakor szem előtt tartottuk a gyermeki személyiség sokoldalúságát, igyekeztünk komplex módszerek alkalmazásával sokféle tudástartalmat és élményt biztosító elemet tervezni. Ezek feldolgozásánál alkalmaztuk az érzelmileg motivált, személyes jellegű beszélgetéseket; megfigyelések végeztetését; értékelések és ítéletalkotások ütköztetését; a dramatizálást; az élményrajzokat egyaránt.
Az otthonra kiadott feladatokkal segítettük a látottak felidézését, feldolgozását, amivel teret biztosítottunk a tanulóknak a szabadidő hasznos, kreatív eltöltésére. Ezzel a feladattal a szülők látószögének szélesítését is próbáltuk megcélozni. A tábori programok hatására – elvárásaink szerint – fejlődtek a gyerekek személyes és társas képességei, az ismeretek és értékek közvetítése során kompetenciáik erősödnek, a közösség felelős tagjaivá együttesen pedig összetartó közösséggé váltak. A tervezett tematikának köszönhetően a tanulók számos olyan bibliai történettel, művészi élménnyel, épített művészi értékkel, eszmeiséggel, emberi magatartással és sorssal találkoztak és foglalkoztak az öt nap során, amelyek nemcsak tájékozottságuk, életismeretük és gondolkodási képességeik kibontakozásához járultak hozzá, hanem erkölcsi és érzelmi fejlődésüket is szolgálta.
A zarándoktábor során terveztünk gyalogtúrákat, buszos kirándulásokat, elvégzendő otthoni feladattal eltöltött napot, valamint kiállítást és produktumokat bemutató közösségi záró programokat. Mindezeket kiegészítettük kulturális, szabadidős, játékos-fejlesztő és sport tevékenységekkel is. Valamennyi napon reggeli közös imádsággal, énekkel kezdtünk.
Néhány tervezett programban és azok időpontjában változtatnunk kellett az üzemanyagár jelentős emelkedése miatt.
Az első napon Pécsre kirándultunk. Itt a gyermekeink betekinthettek más vallásokba és azok szokásaiba, és az azokhoz kapcsolódó különböző épületekbe. (Pécsi Székesegyház, Zsinagóga, Dzsámi). Gyalogos séta során néztük meg a belváros nevezetességeit műemlékeit. Idegenvezető irányításával sok hasznos információval lettünk gazdagabbak.
A fennmaradó időben látogatást tettünk a Pécsi Állatkertbe, ahol egy rendhagyó természetismeret órán vettünk részt, ezzel is szélesítve a résztvevők látásmódját, természettudományos szemléletmódját, érzékenységüket fejlesztve más élőlények iránt.
Az utolsó programunkban a Magnus Aircraft Zrt-t látogattuk meg ahol megismerkedünk a repülőgépek tervezési és gyártási folyamataival, szimulációs berendezésekkel. Ezzel a programmal a pályaorientációt segítettük elő a szakmák bemutatásával, a gyártási folyamatok megismerésével. Különleges élmény volt , hogy közelről megismerkedhettünk a gépekkel.
A második napon a Bölcskei Szent Kúttól a kijelölt Mária Úton gyalogos zarándoklatot tettünk a Dunaföldvári Kálvária hegyig. Itt felelevenítettük a stációk megjelenítését. Fontos szerepet kapott a lenyűgöző látvány, ami a hegytetőn elénk tárult, itt utaltunk a természetismeret órákon tanultakra.
A délutánt a dunaföldvári strandon töltöttük, ahol a fürdőzés mellett közösségi játékokkal, sportos feladatokkal telt el az időt.
Az 3 napon autóbuszos kiránduláson vettünk részt. Első állomásuk Kisbéren volt, ahol megtekintettük a Makett-parkot és beszámolót hallgattunk hazánk lótenyésztésének múltjáról és a lovas-sportról. Ezután Pannonhalmára utaztunk, ahol idegenvezető irányításával megtekintettük a Főapátság és az iskola épületét, majd az Arborétumot, Gyógynövénykertet, Illatmúzeumot, Kilátót és Lombkorona Tanösvényt. Célunk iskolánk szellemiségének, egyházi nevelésének erősítése, a meglátogatni kívánt építmények, templomok művészi értékeinek megláttatása, a tananyaggal való párhuzam felismertetése volt.
A negyedik napon a tanulók otthonaikban - adott sémák, feladatok alapján-dolgozták fel az eddig látottakat, tapasztaltakat. A felső tagozatosok a digitális kompetenciájuk fejlesztése érdekében, az egyes feladatok megoldását interneten keresztül dolgozták fel. Itt lehetőséget adtunk a páros és csoportos munkavégzésre, ezzel is elősegítve az elfogadást, a toleranciát. A közös feladatmegoldásokkal, a közös tervezés munkamegosztás, együttműködés fejlesztését céloztuk meg. A tábor utolsó, záró napján az értékelésé, a bemutatásé volt a főszerep. Az előző napon egyénileg, párban és csoportban feldolgozott anyagokat rendeztünk egy kiállítássá. Ahol a tanulók a társaiknak, pedagógusaiknak rendezett bemutatón személyes jellegű beszámolókkal, a digitálisan kivitelezett feladatokkal, dramatizálással, az élményrajzok magyarázatával meséltek a zarándokutak során megélt tapasztalataikról, kalandjaikról. Készítettek rajzos beszámolókat, plakátterveket, interjúkat, videó filmeket is. A tábor zárása imádsággal és énekléssel történt a záró ebéd mellett, ahol a tanulók az általuk választott bibliai idézetet is felolvasták.